دوشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۴

کیر چیست؟ کس کیست؟



سالهای سال این مسئله ذهن من را مشغول کرده بود که چرا بسیاری از مردها زن را چیزی بیش از کُس نمی بینند. شاید لازم نباشد که بگویم این حرفهای من کلی ست و مسلما به همه مردها بر نمی گردد، بلکه به تصورات رایج از زن بین بسیاری از مردها.

چند سال پیش یه جوکی شنیدم که نقل آن در اینجا بی مناسبت نیست: "از یه ترکه پرسیدند زن چیست؟ گفت زن زائده ای ست که دور کُس را گرفته!" این واقعا یکی از بهترین جوکهایی ست که تا حالا شنیده ام. تنها اشکالش این است که مثل خیلی از جوکهای دیگر کمی در آن بی انصافی شده و همه کاسه کوزه ها سر ترکها شکسته شده. اگر "یه ترکه" رو با "یه مرد" عوض کنیم، مشکل حل می شود. (آقایون به خودشون نگیرن، "یه مرد" نه هر مردی.)

بعد از چند سال فکر کردن سر این مسئله به تازگی جواب آن را کشف کردم. دلیل اصلی اینکه مردها زن را به عنوان کُس می بینند این است که آنها خودشان را به عنوان کیر می بینند، حداقل وقتی که در برابر زن قرار می گیرند یا وقتی پای زن به وسط می آید. دلیلش هم فکر کنم خیلی ساده و پیش پا افتاده باشد. تنها چیزی که مرد را از زن متمایز می کند، همان کیر است. یعنی اگر کیر از مرد گرفته بشود، دیگر چیزی ندارد که بخواهد با آن مردانگی یا هویت مردانه اش را اثبات کند. برای همین هم مثلا درباره مردی که قوه جنسی اش را از دست داده، می گویند طرف "از مردی افتاده" یا "دیگه مرد نیست". یا مثلا درباره مردان همجنسگرا (مخصوصا آنهایی که طبق تصورات رایج "مفعول" محسوب می شوند و کیرشان "بی استفاده یه گوشه افتاده") می گویند اینها مرد نیستند یا خصوصیات زنانه دارند.

در واقع هویت مردانه شدیدا با عنصر کیر به هم گره خورده. هر چه تاکید بر مردانگی بیشتر باشد، به همان نسبت هم کیریت بیشتر در مرکز قرار می گیرد. به همین آدمهای دور و بر خودمان (یا شاید به خودمان) نگاهی بیندازیم. مردانی که بر مردانگی شان تاکید دارند یا به هر دلیل دنبال اثبات هویت مردانه شان هستند، بیشتر دنبال این نوع حرفها هستند که "من ترتیب این تعداد زن رو دادم" و غیره. (بعضی ها هم حرفش را نمی زنند، ولی به طرق دیگر سعی می کنند اینگونه جلوه بدهند که مثلا با فلان زن رابطه داشته یا دارند.) در واقع طبق تصورات رایج، مردانگی با فعالیت کیر در هم آمیخته است.

اگر نگاهی به مذاهب هم بیندازیم، همین مسئله را به وضوح می بینیم. هر چه یک مذهب مردسالارتر باشد، به همان نسبت هم عنصر کیر نقش مهمتری در آن بازی می کند. همین اسلام خودمان را با مسیحیت مقایسه کنیم. از اون قرآنش گرفته تا کل تاریخ اسلام و همین دوران جمهوری اسلامی، می بینیم که مرد "مسلمان" (البته اونهایی که اسلامشون ناب محمدی ست) به یک دست شمشیر گرفته و به دست دیگر کیر.

می گویند اسلام هر اشتباهی که داشت، حداقل یک چیز خوب داشت و آن هم اینکه رسم دخترکشی را در بین عربها از بین برد. بله، چون آینده نگری داشت. گفت چرا بکشیم شان؟ یه چند سال صبر می کنیم، بعد می کنیم شان. بچه کُشی را از میان برداشت و بچه کُنی را جایگزین اش کرد.

بله، دلیل خیلی چیزها خیلی ساده تر از اونی ست که آدم فکرش رو می کنه!


دسامبر 2001

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر