یکشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۴

تصویری از جامعه بر اساس گزارش های مرده خانه ها



شاید عجیب به نظر برسد، ولی از طریق گزارش های مرده خانه ها می توان به اطلاعات زیادی درباره جامعه ی مربوطه دست پیدا کرد. این را کتاب ریچارد کاب که در سال 1978 تحت عنوان "مرگ در پاریس 1801 – 1795" منتشر شده، ثابت می کند.

در این کتاب نویسنده سعی می کند از طریق گزارش های مرده خانه ای در پاریس که سال های 1795 تا 1801 را در بر می گیرد، تصویری از جامعه ی آن دوران فرانسه، و به طور ویژه پاریس، ارائه دهد. ریچارد کاب گزارش های یک مرده خانه را در مورد افرادی که خودکشی کرده اند مورد بررسی قرار می دهد و سعی می کند از این طریق به دلایل خودکشی انسان ها در آن زمان در فرانسه و به وضعیت اجتماعی آن کشور پی ببرد. اکثر افرادی که جسدشان بعد از خودکشی به مرده خانه ی مورد نظر کاب منتقل شده بود، از اقشار پایینی جامعه بودند و تا زمان مرگ در فقر به سر می بردند.

جالب است که بررسی موشکافانه ی اطلاعاتی چون سن، شغل، وضعیت تاهل، محل زندگی، محل تولد و اطلاعات جزیی تر چون اظهارات افرادی که شخص خودکشی کرده را می شناختند و برای شناسایی جسد او به مرده خانه مراجعه کرده اند، تا چه اندازه می تواند به شناخت ما از یک جامعه کمک کند.

برخی منتقدان "مرگ در پاریس" را کتابی پُر کشش معرفی کرده اند که در برخی بخش ها جذابیتی چون رمان های جنایی پیدا می کند.


اسم کتاب و نویسنده اش به انگلیسی:
Richard Cobb
Death in Paris 1795-1801

این کتاب به زبان آلمانی هم به تازگی منتشر شده، با عنوان:
Die Leichen der Seine 1795-1801


مارچ 2011

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر