شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۴

همه گاوند به غیر از من



هیچ دقت کرده اید که چقدر در بین ایرانیها تعداد افرادی زیاد است که فکر میکنند همه گاو و گوساله هستند به غیر از خودشان. این نوع طرز تفکر در بین روشنفکران و شبه روشنفکران ایرانی با شدت بیشتری رواج دارد، ولی مختص آنان نیست و بسیار عمومی تر است.

قبلا به وبلاگ یکی از این شبه روشنفکران سر میزدم. تقریبا در تمام نوشته هایش چنین طرز تفکری به چشم میخورد. جالب اینجاست که کسانی هم که در آنجا نظر خود را بیان میکردند و آنجا کامنت میگذاشتند، او را تایید میکردند و از گاو بودن انسانها ناله میکردند، غافل از اینکه حتما آنها هم از نظر نویسنده جزو دسته گاوها بودند.

اتفاقا من یکبار آنجا کامنت گذاشتم، ولی صاحب وبلاگ سریعا حذفش کرد. نوشته بودم آیا شماها فکر نمیکنید که وقتی این همه آدم از گاو بودن آدمهای دیگر مینالند، اشتباهی در کار باشد. یا باید به گاو بودن همه آدمها شک کرد و یا باید به گاو نبودن خودمان شک کنیم.

منظورم از این حرف این نیست که ناآگاهی بخش وسیعی از مردم را انکار کنیم. ولی این فرق دارد با اینکه فکر کنیم همه گاو هستند و ما تافته جدابافته هستیم. متاسفانه عقده هایی که باعث خودبزرگ بینی میشود، مانع رسیدن به دیدی واقع بینانه نسبت به خود و محیط پیرامون است.

این نوع نگرش که آدم خود را تافته جدابافته بداند، اثرات بسیار منفی بر خود شخص هم دارد. معمولا چنین افرادی از تنهایی و افسردگی رنج می برند و خیلی از آنها معتاد به الکل یا مواد مخدر دیگر هستند. نقد و برخورد با این نوع تفکر هم جلوی رواج آن را میگیرد و هم میتواند برای بهبود وضعیت روحی و جسمی آدمهایی که فکر میکنند "بی تا" و تک هستند، مفید باشد.


ژانویه 2010

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر