یکشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۴

کشاندن مردم به خیابان با کلک درست نیست!



درست روز قبل از تظاهرات 25 بهمن بسیاری از سایت های اپوزیسیون دست به پخش شایعاتی زدند مبنی بر اینکه رژیم قصد ندارد در برابر معترضین خشونت نشان بدهد و در خود روز 25 بهمن بسیاری از سایت ها حتی خبر صدور مجوز برای تظاهرات را منتشر کردند.

اکثر سایت های اپوزیسیون روز قبل از تظاهرات این خبر را منتشر کردند که "به نیروهای سپاه و بسیج دستور داده شده درصورت زیاد بودن جمعیت تظاهرکننده با آنها برخورد نکنند و تنها تظاهرکنندگان را کنترل کنند". برخی سایت ها حتی تا اینجا پیش رفتند که از قول یک افسر وظیفه قرارگاه ثارالله خبری را منتشر کردند که در آن آمده بود: "به تمام يگانها دستور داده شده هيچ برخوردی حتی برای متلاشی كردن هسته اوليه تظاهرات 25 بهمن انجام نگيرد. ابتدای هفته كنترل تهران را از نيروی انتظامی گرفته و به سپاه دادند و ديشب دستور عدم برخورد صادرشد. دستور اكيد صادر شده که با هرگونه برخورد خودسرانه و تحريك مردم توسط نيروها و بسيج بشدت برخورد شود. ضمنا امشب حتی بازرسی های شبانه بسيج نيز برداشته شده تا مردم آرام شوند".

در روز 25 بهمن هم برخی سایت ها به نقل از آفتاب گزارش دادند که برای تظاهرات مجوز صادر شده است.

هیچ یک از این اخبار درست نبود. خبر صدور مجوز تظاهرات چند ساعت بعد از انتشار آن، توسط سایت های دولتی تکذیب شد و گزارش هایی که در روز 25 بهمن از ایران می آمد، حاکی از خشونت شدید نیروی انتظامی در مقابل تظاهرکنندگان بود. تا کنون بنا به گزارش  رسمی خبرگزاری های رژیم حداقل یک تن کشته، چندین نفر مجروح و حداقل 150 نفر دستگیر شده اند. آمار مجروحین و دستگیر شدگان به احتمال زیاد خیلی بیشتر باید باشد. رژیم حتی روزها قبل از تظاهرات اقدام به بازداشت وسیع فعالین سرشناس و غیر سرشناس کرده بود، که متاسفانه فقط خبر دستگیری فعالین سرشناس در سایت های اپوزیسیون منتشر شده بود.

شک ندارم که برخی از افرادی که دست به پخش چنین شایعاتی زدند، این کار را از روی ناآگاهی و غلبه احساسات بر منطق شان انجام دادند. ولی برخی هم این کار را کاملا آگاهانه کردند، با این هدف که ترس مردم را بریزند و آنان را با کلک به خیابان ها بکشانند. نتیجه اقدام هر دو گروه ولی یکی ست. چنین اقداماتی باعث بی اعتبار شدن نیروهای اپوزیسیون می شود و می تواند در اذهان عمومی تصویری بسیار زشت از آنان بر جا بگذارد.




فوریه 2011

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر