شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۴

فیلم "سیب های آدام"



چندی پیش در تلویزیون فیلم "سیب های آدام" را دیدم. این فیلم که عنوانش اشاره ای است به داستان آدم و حوا و سیب، زوایای انسانی نهفته در وجود جنایتکاران را به نمایش میگذارد. سیب های آدام در سال 2005 در دانمارک ساخته شده و مادس میکلسن که در یکی از آخرین فیلمهای جیمز باند (کازینو رویال) بازی کرده بود، در آن نقش یک کشیش را ایفا میکند.

"ایوان" در دهی کوچک کشیش است و همچنین مسئولیت سرپرستی زندانیان سابق را بر عهده دارد تا آنان را برای زندگی جدیدشان در جامعه آماده کند. یک مرد عرب که کارش سرقت پمپ بنزین بوده و یک مرد الکلی که به جرم تجاوز در زندان بوده، تحت حمایت و سرپرستی ایوان هستند. آدام، نئونازی یی که هنوز دست از اعتقاداتش برنداشته، به این جمع اضافه میشود. وظیفه او پرورش یک درخت سیب، برداشت محصول آن و پختن یک کیک سیب بزرگ است.

از نظر ایوان آدم بد و اصولا بدی در دنیا وجود ندارد و همه چیز خوب و زیباست. این نوع نگاه به شدت آدام را عصبی میکند و او بارها ایوان را کتک میزند، ولی ایوان همچنان بر عقیده خود پافشاری میکند. آدام از طریق دکتر دهکده و دو زندانی سابق دیگر مطلع میشود که ایوان بعد از تولد مادرش را از دست داده و در بچگی پدرش به او و خواهرش تجاوز میکرده. بعد از ازدواج نیز ایوان صاحب فرزندی معلول میشود و زنش به همین دلیل خودکشی میکند. در واقع روی آوردن ایوان به مذهب و غرق کردن خود در آن، تلاش برای فرار از خاطرات و واقعیات تلخی ست که در زندگیش با آن روبرو بوده و هست.

آدام تمام سعی اش را میکند تا دنیای خیالی یی را که ایوان برای خود ساخته، خراب کند. ایوان حتی قبول ندارد که فرزندش معلول و فلج است. بعد از مدتی آدام از طریق دکتر دهکده میفهمد که ایوان یک تومور بزرگ مغزی دارد و سالها پیش باید می مرده. از نظر دکتر، ایوان با پس زدن واقعیات که مریضی اش هم جزو آن است، بطور ناخودآگاه بر بیماریش غلبه کرده. هر گاه اتفاقی باعث میشود که دنیای خیالی ایوان به هم بریزد، حالش وخیم میشود و به بیمارستان می افتد.

آدام نئونازی با لذت سعی میکند دنیای خیالی ایوان را از او بگیرد، با اینکه میداند چنین کاری خطر مرگ برای ایوان دارد. ولی وقتی حال ایوان وخیم میشود و به طور جدی در معرض مرگ قرار میگیرد، آدام از کرده اش پشیمان میشود، رفتار و طرز تفکرش تغییر میکند و تمام سعی اش را میکند تا ایوان را به حالت قبلی اش بازگرداند.

در پایان فیلم ایوان دوباره دنیای خیالی اش را به دست می آورد و آدام تبدیل به دستیار او میگردد و با هم زندانیان سابق را سرپرستی میکنند. این فیلم با اینکه به خشونت در جامعه می پردازد، با طنز خاص و قوی خود نمیگذارد که احساس غم و ناراحتی به بیننده دست دهد. "سیب های آدام" در دل هر سیاهی، روزنه نوری می بیند و بیننده را به تغییرات مثبت در انسانها امیدوار میکند.


اسم فیلم به زبان آلمانی:
Adams Äpfel

اسم فیلم به زبان انگلیسی:
Adam’s Apples

  
دسامبر 2009


.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر