یکشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۴

حتی رعد و برق می تواند منجر به فاجعه اتمی شود



خبرگزاری فرانسه که به چند زبان فعال است، به زبان آلمانی هم مطلبی درباره خطراتی که نیروگاه های اتمی را تهدید می کند و می تواند منجر به فاجعه ای اتمی شود، منتشر کرده که من بخشی از آن را به فارسی ترجمه کرده ام.

در مطلب مذکور از 3 خطر اصلی نام برده شده: عملیات تروریستی علیه نیروگاه ها، زلزله و رعد و برق.

نیروگاه های اتمی فقط برق تولید نمی کنند، بلکه خود نیز برق زیادی مصرف می کنند. تمام سیستم کنترل نیروگاه ها و سیستم خنک نگه داشتن آنان با برق انجام می گیرد. در صورتی که برق نیروگاه قطع شود، خطر ذوب شدن مواد اتمی در آنجا و سپس پخش مواد رادیواکتیو در منطقه ای بسیار وسیع وجود دارد. دقیقا همان مشکلی که در ژاپن پیش آمده.

سیستم برق نیروگاه می تواند حتی با یک رعد و برق مختل و قطع شود. هر نیروگاهی ژنراتورهایی برای تولید برق در اختیار دارد که بتواند در صورت قطع برق برای مدتی از آن استفاده کند، ولی این ژنراتورها همیشه درست کار نمی کنند و چندان قابل اعتماد نیستند. برای نمونه در سال 2006 در نیروگاه اتمی فورسمارک سوئد مدتی برق دستگاه های خنک کننده ی نیروگاه از کار افتاده بود. بنا به گفته کارشناسان مستقل تنها چند دقیقه قبل از وقوع یک فاجعه کارکنان نیروگاه موفق شدند بر مشکل پیش آمده غلبه کنند. البته این موضوع از سوی مراجع رسمی همواره تکذیب شده.

در مورد حملات تروریستی اینگونه است که حتی لازم نیست تروریستها خود نیروگاه را مورد حمله قرار دهند، بلکه کافی ست سیستم برق آن را از کار بیاندازند.

کارشناسانی که مخالف فعالیت های اتمی هستند، می گویند هیچ نیروگاهی از خطر آسیب دیدن در امان نیست. در ژاپن هم طرفداران فعالیت های اتمی تاکید داشتند که نیروگاه ها ایمنی کامل دارند، ولی می بینیم که فاجعه ای به این گستردگی در آنجا رخ داد. این جریان باعث شده که در اکثر کشورهای دنیا مردم نسبت به فعالیت های اتمی با شک بیشتری بنگرند.


مارچ 2011

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر