شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۴

توهین به انسان بدتر است یا توهین به مقدسات؟



 .


در این کاریکاتور، فردی مسلمان مشغول کشیدن طرحی ست که در آن یهودیان، خونخوار و جنایتکار و وحشی نشان داده می شوند، ولی به فردی اروپایی که به خود اجازه داده محمد را در نقش یک انسان طراحی کند، اعتراض دارد و می گوید: "می دانی این تصویرت چقدر توهین آمیز است؟"

این کاریکاتور واقعیتی را به تصویر کشیده که دهه هاست با آن روبرو هستیم. مسلمانان افراطی بدترین توهین ها را به زنان، بی دینان، افراد باورمند به ادیان دیگر، یهودیان، اروپاییان، آمریکاییان و غیره می کنند، ولی به خاطر کوچکترین توهین به مقدسات شان به هر جنایتی دست می زنند. حتی به تصویر کشیدن محمد در شکل و شمایل یک انسان متشخص می تواند برای طراح آن، خطر جانی داشته باشد.

جدا از افراطیون اسلامی، اکثر مسلمانان که متاسفانه از قافله تمدن عقب افتاده اند، توهین به مقدسات و باورهای خود را از توهین های شخصی بدتر می دانند. از نظر من توهین شخصی کار درستی نیست، ولی توهین به باورهای انسان ها هیچ اشکالی ندارد. این که به فردی بگوییم تو احمقی، خیلی فرق دارد با اینکه به او بگوییم فلان فکرت احمقانه است.

حتی اگر این نظر را قبول نداشته باشیم، حداقل این را باید قبول کنیم که جواب توهین، قتل و شکنجه و کشتار نیست. البته در کشورهایی که مردم عادی اش به خاطر یک تصادف رانندگی همدیگر را به قصد کشت می زنند و به خاطر یک فحش "ناموسی" خون به پا می کنند و جواب کوچکترین توهینی را در بهترین حالت با مشت و لگد می دهند، از افراطیون آنان انتظار بیشتری نمی توان داشت!


اکتبر 2010

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر