شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۴

مشکل مسلمانان بریتانیا با نابینایان



در کشورهای اروپای غربی از سگ هایی که تربیت ویژه دیده اند، به عنوان راهنمای نابینایان استفاده می شود. این سگ ها که در انگلیسی به آن guide dogs (سگ های راهنما) می گویند، طوری تربیت می شوند که می توانند به نابینایان در یافتن راه کمک کنند. بسیاری از نابینایان دارای سگ راهنما هستند و این در غرب پدیده ای بسیار عادی ست.

جالب اینجاست که وقتی این سگ ها را می بینید، یادتان می رود که این ها هم حیوان هستند. به قدری جدی به کارشان مشغول اند که آدم فکر می کند با یک موجود کاملا هوشمند روبروست. هیچ چیز حواس شان را پرت نمی کند و بر خلاف سگ های دیگر نسبت به دور و برشان کوچکترین کنجکاوی یی نشان نمی دهند.

در کشورهای غربی به غیر از مسلمانان هیچ گروه دیگری مشکلی با سگ به طور کلی و با سگ های راهنما به طور خاص، ندارد. فقط مسلمانان هستند که سگ را نجس می دانند و از هر گونه برخورد با آن اکراه دارند. این را می توان به عنوان یک مسئله شخصی پذیرفت، ولی مشکل از آنجا شروع می شود که عده ای از آنان به دلیل اعتقادات شخصی و عقب مانده ی خود، حق و حقوق دیگران را زیر پا می گذارند.

در بریتانیا بسیاری از اتوبوس رانان و تاکسی رانان مسلمان حاضر به سوار کردن سگ های راهنما نیستند و بارها پیش آمده که افراد نابینا یا معلول را به دلیل اینکه سگ راهنما به همراه داشته اند، از اتوبوس پیاده کرده اند و یا از سوار کردن آنان در تاکسی شان خودداری کرده اند. این مسئله به قدری رواج پیدا کرده، که چندی پیش مجلس اعیان بریتانیا بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده بود.

پس از آن وزیر ترابری بریتانیا اعلام کرد که تاکسی رانان و اتوبوس رانان حق ندارند بنا به دلایل مذهبی از سوار کردن سگ های راهنما خودداری کنند. آنان این حق را دارند که در مواردی افراد غیر معلول را که سگ به همراه خود دارند، سوار نکنند، ولی در رابطه با افراد معلول چنین برخوردی تبعیض محسوب می شود و طبق قوانین مربوط به تبعیض علیه معلولین جرم به حساب می آید. البته این موضوع جدیدی نیست و در سال های گذشته نیز تعدادی از تاکسی رانان و اتوبوس رانان مسلمان در بریتانیا به این دلیل محکوم به پرداخت جریمه نقدی شده اند.

با اظهارات اخیر وزیر ترابری و مطرح شدن این مسئله به صورت گسترده در رسانه ها به احتمال زیاد از این پس برخوردی جدی تر با این افراد خواهد شد.


مقاله دیلی میل در این رابطه


اگوست 2010

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر