سه‌شنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۴

فیلم "نخود فرنگی روی پنج و نیم"



چند شب پیش فیلمی به نام "نخود فرنگی روی پنج و نیم" را کرایه کرده بودم که خیلی از دیدنش لذت بردم. برای همین از "آمازون" خریدمش و باید همین روزها به دستم برسد. برای کسانی که در ایران هستند واقعا متاسفم که چنین امکاناتی ندارند. ولی خب به جاش تا دلت بخواد انواع راههای غیرقانونی برای دانلود کردن فیلم می شناسند که خودش نعمتی ست.

این فیلم در سال 2004 در آلمان ساخته شده و داستان مردی به نام یاکوب است که کارگردان تئاتر است و در تصادفی کور میشود. در بیمارستان زنی به نام لی لی که خودش هم کور است و از مسئولین مرکز رسیدگی به نابینایان است به سراغش می آید و با هم آشنا میشوند. یاکوب دوست دختری دارد که او هم در کار تئاتر است و لی لی با مردی "بینا" زندگی میکند و قرار است با هم ازدواج کنند.

یاکوب نمیتواند با نابینایی خود کنار بیاید، نمیخواهد لی لی هیچ کمکی به او بکند و رفتار بدی با او دارد. یاکوب موفق میشود از بیمارستان فرار کند و بعد دست به خودکشی میزند. از پشت بام یک ساختمان بلند به پایین میپرد، ولی روی میز یک رستوران می افتد و نمی میرد. دوباره راهی بیمارستان اش میکنند و این دفعه حاضر میشود با لی لی به مرکز رسیدگی به نابینایان برود. ولی در وسط راه از ماشین پیاده میشود و دوباره فرار میکند و لی لی هم دنبال او راه می افتد.

مادر یاکوب در روسیه زندگی میکند و در حال مرگ است. یاکوب میخواهد هر طور شده خودش را به مادرش برساند و تا مادرش نمرده، او را ببیند. لی لی هم ناخواسته، به قصد اینکه یاکوب را به بیمارستان برگرداند، به این سفر پر هیجان کشیده میشود. مادر لی لی و دوست پسرش هم دنبال آنان هستند، چرا که لی لی با تلفن همراه خود آنان را مرتبا مطلع میکند که کجا هستند و سعی میکند آرامشان کند.

در این سفر لی لی و یاکوب عاشق هم میشوند و بعد از دردسرهای فراوان در پایان فیلم به هم میرسند. فیلم پر است از صحنه های زیبا و شاعرانه و امید به زندگی و شور و شوق. مسلما صحنه های زیبا و پرمفهوم این فیلم را نمیتوان به سادگی بر قلم آورد. حداقل من نمیتوانم. فقط میتوانم دیدن آن را توصیه کنم. در این فیلم صحنه های بامزه ای هم هست که احساس "سبکی" و شادابی به بیننده میدهد، ولی آنها را دیگر توصیف نمیکنم و میگذارم خودتان ببینید.

عنوان فیلم از صحنه ای برگرفته شده که یاکوب و لی لی در رستوران هستند و لی لی از پیشخدمت میپرسد که اگر بشقاب را به عنوان صفحه ساعت در نظر بگیرید، موادی که در بشقاب هستند (گوشت، سیب زمینی و نخودفرنگی) روی کدام ساعت قرار گرفته اند. پیشخدمت سعی میکند این کار را بکند و میگوید نخودفرنگی روی پنج و نیم و ...


اسم فیلم به آلمانی:
Erbsen auf halb 6


اسم فیلم به انگلیسی:
Peas at 5:30


نوامبر 2009

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر