پنجشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۴

در اینترنت فقط ویروس نیست که خطرناک است!



پریشب ایمیلی به دستم رسید، که حاوی خبری مفصل در چند صفحه به زبان فارسی بود. طبق این خبر شرکتی استرالیایی موفق شده است موجودی زنده، که ترکیبی‌ از خوک، شامپانزه و خرگوش است، بسازد و اکنون این موجود در فروشگاه‌های آن کشور به فروش می‌رسد. این مطلب همراه چندین عکس از این موجود بود و در پایان آن هم آدرس یک صفحه اینترنتی که این خبر از آنجا برگرفته و بعد ترجمه شده بود، آمده بود. جستجویی کوتاه در اینترنت مشخص کرد که در هیچ جا چنین خبری نیامده، به غیر از همان سایتی که در خبر مربوطه آدرسش آمده بود.در صورتی که اگر چنین خبری صحت داشت، با توجه به اهمیت آن باید در صدر اخبار قرار می‌گرفت.

از این دست اخبار و اطلاعات دروغین در اینترنت فراوان است، به ویژه آن‌هایی‌ که از طریق ایمیل به دست ما می‌رسد. اینکه با چه هدفی‌ اطلاعات دروغین این گونه سازمان یافته پخش می‌‌شود، برای من مشخص نیست. البته حدس‌هایی‌ می‌توان زد، ولی‌ آن هم در بسیاری موارد متاسفانه در حد همان حدس باقی‌ می‌‌ماند.

برای جلوگیری از پخش اطلاعات نادرست و اخبار دروغین باید در ارسال ایمیل ها، اخبار، عکس‌ها و ... که به دست مان می‌رسد، بیشتر دقت و وسواس به خرج دهیم. این اخبار و اطلاعات حتما نباید سیاسی باشد، تا ما وسواس به خرج دهیم. همه ما دائما از طریق ایمیل اخبار و اطلاعاتی‌ دروغین در رابطه با خطراتی که سلامتی‌ ما را تهدید می‌کند (مثلا مواد خوراکی خطرناک)، دریافت می کنیم. این اطلاعات دروغین میتواند باعث تشدید ترس‌ها و فشار‌های روحی‌ - روانی‌ شود.

مساله ی دیگر برمی‌‌گردد به پتیشن‌ها و جمع آوری امضا در اینترنت. چندی پیش پتیشنی برایم فرستاده شده برای امضا علیه اعدام‌ها در ایران. وقتی‌ نگاه کردم، دیدم در بالای پتیشن، اسم کسی‌ که آن پتیشن را به راه انداخته "دکتر خوشگله" است. البته اسم او در آن صفحه گم و گور بود و احتمالا اکثر کسانی‌ که پتیشن را امضا کرده بودند، آن را ندیده بودند. خودم هم تصادفا اسم طرف را دیدم.

 در این مورد البته می‌توان حدس زد که رژیم دست به چنین اقداماتی می‌‌زند تا مخالفین را نسبت به پتیشن‌ها و نتیجه و فایده ی آن بی‌ اعتماد کند. وقتی‌ شما ۲ پتیشن قلابی به دست تان برسد، دیگر به سختی حاضر به امضای پتیشن‌هایی‌ هستید که از طرف افرادی که نمی‌‌شناسید سازمان دهی‌ شده باشد.

در اینترنت فقط خطر آلوده شدن به ویروس نیست که ما را تهدید می‌کند. آلوده شدن مغز ما به اخبار و اطلاعات دروغین، بی‌ اعتمادی نسبت به آکسیون‌های سیاسی، شک بیش از حد به اخبار و اطلاعاتی‌ که از طرق مختلف (حتا از طریق رسانه‌های معتبر) دریافت می‌کنیم، اینها همه خطراتی است که شاید در نظر اول مهم به نظر نرسد. ولی‌ همین‌ها میتواند تاثیر به سزایی در زندگی‌ روزمره و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ما داشته باشد.


ژوئن 2010

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر