پنجشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۴

فرهنگ لاتی و لمپنیسم در موسیقی ایرانی



آدم بعضی ترانه های ایرانی را که می شنود، می بیند بیخود نیست که لات و لمپنی چون احمدی نژاد که حتی در گفتگوهای دیپلماتیک با زبان لاتی حرف می زند، رییس جمهور ایران شده.

به ترانه ی "تهدید"، اثری از آقای "شاهکار بینش پژوه" گوش بدهید. فکر نکنم کسی در اینکه زبان این ترانه به شدت لاتی ست، شکی داشته باشد. جملاتی چون "فکر میکنی نباشی من می میرم / برو بینیم بابا، بذار باد بیاد" یا "هی منو تهدیدم نکن که میرم / یه چیزی ام دستی میدم، نباشی" و یا "لگام تو به گردنم نچسبید / کم زده بودی چسبش رو، براومد" فقط از دهان یک لات می تواند بیرون بیاید.

خودمحوری، مردسالاری و فرهنگ لاتی آقا شاهکار در بسیاری از ترانه های دیگرش نیز به چشم می خورد. برخورد زشت و لاتی ایشان با زن در سرودن و خواندن ترانه خلاصه نمی شود. در ویدئو کلیپ هایی که از ترانه ی "می میرم" در یوتیوب آمده ( که همگی از تلویزیون برگرفته شده)، اسم زنی که به همراه او می خواند و صدایش هم بسیار بهتر از صدای اوست، به کل حذف شده است. به ادا و اصول های آقای شاهکار هم در حین اجرای این ترانه دقت کنید. سعی دارد اصلا چشمش به خواننده زن نیفتد: یعنی که هیچ ارزشی برای او قائل نیست و او را حتی لایق همآوازی هم نمی داند. نمی دانم این زن خواننده چگونه حاضر شده با این آقا کنسرت بدهد. احتمالا پول خوبی دریافت کرده - مثل نوازندگان ارکستر وین و ایروان که در این برنامه نقش آفرینی کرده اند!

خواننده دیگری که اسم خودش را "قیصر" گذاشته، ترانه ای خوانده به اسم "لات" در ستایش لات ها و فرهنگ لاتی. آخر ویدئوکلیپ اش هم این جملات می آید:
"لات شرف دارد. لات ناموس دارد. لات بودن جرات می خواهد".

 نسخه ی کامل این ترانه مثل اینکه به دلیل اعتراض تولیدکنندگان مرتبا از یوتیوب حذف می شود. این یکی نسخه فقط یک دقیقه است، ولی گویا همیشه قابل دسترسی ست. اگر می خواهید نسخه کامل را ببینید، در بخش جستجوی یوتیوب بزنید:
Kaiser- Lat


می 2010

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر