شنبه، تیر ۱۳، ۱۳۹۴

نویسنده ای که مادرش فاحشه بود



با اینکه بیش از صد سال از انتشار اولین رمان "هدویگ کورتز مالر"، نویسنده زن آلمانی، می گذرد، هنوز هم کتابهای او در آلمان، به خصوص در بین زنان در لیست پرفروش ها قرار دارند. در دهه 1970 چندین رمان او فیلم شد و با استقبال روبرو گشت.

هدویگ در سال 1867 متولد شد و در سن 83 سالگی (1950) درگذشت. مادر او از قبل از تولد هدویگ به عنوان فاحشه کار می کرد و تا مدتها بعد از ازدواج هدویگ این شغل را نگه داشته بود. در سن 17 سالگی اولین داستان هدویگ در نشریه ای محلی به انتشار رسید.

در 22 سالگی هدویگ با یک نقاش ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد. 15 سال بعد از ازدواجش (1904) اولین رمان او به شکل پاورقی در روزنامه ای پرتیراژ به انتشار رسید. بعد از آن هدویگ به نویسنده ای بسیار پُرکار تبدیل شد و هر سال چندین رمان از او منتشر می گشت.

از همان آغاز نویسندگی، هدویگ به شهرتی کم نظیر دست یافت. تیراژ اولین رمانش که بیش از صد سال پیش منتشر شده، حدود یک میلیون بود. رمان های بعدی هم همه تیراژی چنین بالا داشتند و بارها بازچاپ می شدند. رمان ها و داستان های او به موضوعات عشقی می پردازند و جزو "ادبیات سرگرم کننده" محسوب می شوند.

جالب اینجاست که با اینکه مادر هدویگ فاحشه بود، او از احترام بسیار، چه در محافل نویسندگان و چه در بین مردم، برخوردار بود.

به نظر من دو نکته در زندگی نامه هدویگ، یکی تیراژ بالای کتاب در اروپا حتی در صد سال پیش، و دیگری احترامی که جامعه برای شخصی با سابقه خانوادگی هدویگ قائل بود، نشان می دهد که تفاوت های فرهنگی جوامعی مثل ایران با جوامع غربی بسیار ریشه ای تر از آنچه به نظر می آید، است.


)اطلاعات بالا از یکسری مطالب در اینترنت و عمدتا از گزارشی تلویزیونی در مورد هدویگ برگرفته شده.(


  
آوریل 2012

 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر