جمعه، تیر ۱۹، ۱۳۹۴

اولین توالت های مختلط در آلمان

.

  
روز چهارشنبه پارلمان محلی منطقه ای در برلین تصویب کرد که همه اماکن عمومی در آن منطقه، از ادارت و کتابخانه ها گرفته تا مدارس، به توالت های مختلط نیز مجهز شوند. قصد ارائه دهندگان این طرح رفع تبعیض از اقلیت های جنسی ست، از کسانی که خود را نه زن می دانند، نه مرد.

خیلی ها نسبت به این طرح دیدی مثبت ندارند. مخالفین دلایل منطقی برای ضدیت با این طرح ندارند و به اظهار نظرهای احساسی بسنده می کنند. برای نمونه مردی در صفحه ای اینترنتی کامنت گذاشته بود که: "فکر نکنم زنها خیلی از این طرح راضی باشند و علاقه ای داشته باشند با مردانی مشترکا از توالت استفاده کنند که هیچوقت یاد نگرفته اند وقت ادرار کردن نشیمنگاه توالت را بالا بزنند و روی آن ادرار میکنند". این آقای عزیز حتما تا به حال از توالت های زنانه استفاده نکرده، وگرنه می دانست که زنان هم در کثیف کاری دست کمی از مردان ندارند. بارها دیده ام که زنان در توالت های عمومی روی نشیمنگاه توالت ریده اند و پاکش هم نکرده اند. یک بار حتی از شانس بدم در توالتی که لامپش سوخته بود، روی تپه ی گه یکی از همین خانمهای عزیز نشستم! بسیاری از زنان در توالت های عمومی به طور نیمه-ایستاده خود را تخلیه می کنند، چرا که نشیمنگاه توالت های عمومی را غیربهداشتی می دانند و می ترسند بیماری های پوستی بگیرند.

عده ای از مخالفین این طرح ولی طرفدار راه حل های رادیکال تر هستند و می خواهند همه توالت ها مختلط شود. آنها فکر میکنند تقسیم توالت ها به زنانه، مردانه و توالتهای مختلطی که برای کسانی در نظر گرفته شده که با جنسیت بیولوژیک خود "مشکل" دارند، باعث برطرف شدن تبعیض علیه گروه آخر نمی شود. و به این اشاره می کنند که مثلا در مدارس کمتر دانش آموزی جرات خواهد کرد از این توالت ها استفاده کند، چرا که با این کار به احتمال زیاد مورد تمسخر و اذیت و آزار دانش آموزان دیگر قرار خواهد گرفت.

من خودم طرفدار این هستم که در همه جا فقط توالت های مختلط وجود داشته باشه. به نظر من هر نوع جداسازی جنسیتی، در هر جا و در هر زمینه ای، همزیستی سالم انسانها رو با همدیگه دشوار میکنه و باعث احساس غریبی با جنس مخالف میشه. ولی اون چیزهایی رو که ما فکر میکنیم درسته، همیشه نمیشه در یک زمان خاص در یک جامعه خاص پیاده کرد. اکثر مردم آلمان مخالف این هستند که همه توالت ها مختلط باشند. برای همین به نظر من این طرح در شرایط حاضر یک دستاورد بزرگ محسوب میشه. قدمی اولیه در جهتی درست.


مارچ 2013
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر