سه‌شنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۴

صمد و سامی، لیلا و لیلی



«صمد و سامی، لیلا و لیلی» فیلمی ست از پرویز صیاد که در سال 1351 یا 1972 ساخته شده. پرویز صیاد در این فیلم نقش صمد و سامی را بازی می کند و شهناز تهرانی نقش لیلا و لیلی را. این فیلم با سایر فیلم های «صمد» فرق دارد و نگاهی ژرف تر به مسائل اجتماعی دارد. طنز آن نیز بسیار قوی تر است و با اینکه بیش از چهل سال از ساخت آن می گذرد، همچنان تازگی خود را حفظ کرده.

موضوع فیلم به ضدیت با مدرنیسم و نگاه رمانتیک «روشنفکران» نسبت به ده نشینی بر می گردد. سامی و لیلی هر دو هیپی و متعلق به قشر متوسط به بالای جامعه هستند و می خواهند بدون ازدواج کردن با هم زندگی کنند، ولی خانواده هایشان با این نوع زندگی مخالف اند. هر دو از زندگی شهری خسته شده اند و فکر می کنند در ده بیشتر مهربانی و صمیمیت و آزادی وجود دارد و انسانها رابطه نزدیک تری با طبیعت دارند. سامی و لیلی اتفاقی به صمد و لیلا بر می خورند که از نظر قیافه کاملا شبیه آنها هستند. قرار می شود صمد و لیلا خودشان را به جای سامی و لیلی جا بزنند و در خانه آنان زندگی کنند و سامی و لیلی خودشان را به جای صمد و لیلا جا بزنند و در ده زندگی کنند.

مشکلاتی که هر چهار نفر با آن روبرو می شوند، با طنزی قوی به تصویر کشیده شده و می توان گفت این یکی از کمدی ترین فیلم های پرویز صیاد است.


(در سایتهای دیگر نیز می توان این فیلم را دید.)


ژانویه 2014
 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر