سه‌شنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۴

تجاوز جنسی زن به مرد در فیلم ایرانی «مظفر»



فیلم کمدی «مظفر» در سال 1353 یا 1974 به کارگردانی مسعود ظلی ساخته شده. فیلمنامه آن را پرویز صیاد و حسن تهرانی نوشته اند. با اینکه داستان کلی فیلم، داستانی تکراری ست، ولی این فیلم پُر از ایده های جدید و بی نظیر است و هنوز هم بعد از چهار دهه تازگی دارد. مظفر (پرویز صیاد) جوانی ست که در شعر و اختراعات علمی استعداد دارد، ولی با هیچ کدام نمی تواند پول دربیاورد. هم اشعار او در این فیلم خیلی بامزه اند، هم اختراعات عجیبش که باعث اتفاقاتی خنده دار می شوند.

مظفر عاشق گلی (مری آپیک) است، ولی مادر گلی برایش پول خیلی مهم است و قصد دارد گلی را به همسری مطهر (جهانگیر فروهر) که کاباره داری مافیایی ست دربیاورد. پدر گلی با اینکه مظفر را خل و چل می داند، ازدواج دخترش با او را به ازدواج با مطهر ترجیح می دهد و در اواخر فیلم از مظفر و رفیقش محسن (نوذر آزادی) می خواهد که عروسی گلی و مطهر را به هم بزنند.

فیلم «مظفر» نگاهی مدرن به مسائل اجتماعی دارد و به معضلاتی اشاره می کند که هنوز هم در جامعه ایرانی تابو هستند. برای نمونه در این فیلم موضوع تجاوز جنسی زن به مرد مطرح می شود، که برای بیننده ایرانی بیشتر به جوک می ماند تا واقعیتی که خیلی از مردان آن را تجربه کرده اند. البته این موضوع حتی در کشورهای پیشرفته نیز هنوز جدی گرفته نمی شود و به ندرت به آن پرداخته می شود.


(در سایتهای دیگر هم می توان این فیلم را دید.)


ژانویه 2014
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر