سه‌شنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۴

معلق بین دو جهان



تحلیل ها و موضع گیری های اشتباه بسیاری از فعالین سیاسی که در خارج از کشور به سر می برند، ناشی از این است که آنها در دنیایی بسته زندگی می کنند و ارتباطی «عادی» با هیچ جامعه ای ندارند. هم ارتباط شان با جامعه ایران به حداقل رسیده، هم نتوانسته اند با جامعه ی کشوری که در آن ساکن اند، ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل نه شناختی درست از جامعه کنونی ایران دارند، نه از جامعه ی کشوری که در آن دهه هاست مقیم اند.

ایرانی که در ذهن آنهاست، رنگ و بوی کشوری را گرفته که در آن زندگی می کنند. و برعکس، کشوری که در آن ساکن اند، در ذهن شان خصوصیاتی از ایران را به خود گرفته. در دنیای خیالی اینها، از جمهوری اسلامی می توان انتظار داشت که وزارت اطلاعاتش به جنایات «عوامل» خود رسیدگی کند و دست از سرکوب و شکنجه و کشتار بردارد. انتظاراتی که اینها از جمهوری اسلامی دارند، بر اساس ظرفیت های این نظام نیست، بلکه ناشی از این است که اینها پدیده های معمول در کشورهایی که در آن زندگی می کنند را در خیال خود به ایران هم بسط داده اند. از طرف دیگر اینها چون چندان ارتباطی با جامعه ای که در آن زندگی می کنند ندارند، در ذهن شان آن جامعه شباهت بسیاری به ایران دارد. برای نمونه بسیاری از فعالین سیاسی ایرانی فرقی بین پلیس یا سازمان های امنیتی کشورهای غربی با پلیس یا سازمان های امنیتی جمهوری اسلامی نمی بینند.

علیرغم همه خوبی هایی که اینترنت دارد، ولی همه گیر شدن آن این قضیه را تشدید کرده است. از سویی وقت این افراد برای همان حداقل ارتباطی که با جامعه میزبان داشتند، کمتر شده، و از طرف دیگر در بسیاری از اینها این توهم شکل گرفته که آنچه در دنیای فارسی زبان اینترنت می بینند، بازتابی واقعی ست از شرایط حاکم در جمهوری اسلامی. همچنین استفاده نادرست از اینترنت و بمباران کردن خود با اخبار و مقالات و ویدئوهای سیاسی بی ارزش، باعث شده که چندان وقتی برای فکر کردن باقی نماند.


آوریل 2014
 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر