سه‌شنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۴

سریال های ترکی قلب دهها میلیون خارجی را تسخیر کرده اند



این فیلم مستند که از طرف کانال آلمانی- فرانسوی آرته ساخته شده، به سریالهای ترکی و تاثیرات آن بر روابط زن و مرد در سایر کشورها می پردازد. دهها میلیون نفر در آسیا، شمال آفریقا، کشورهای بالکان در اروپا و یونان سریال های ترکی را دنبال می کنند. این سریال ها با تصویری که از زن و مرد ارائه می دهند و نوع روابطی که تبلیغ می کنند، باعث تغییرات جدی در زندگی بسیاری از زنان و مردان شده اند.

برخی از سریالهای پُربیننده ای که این مستند به آن می پردازد، موضوعاتی مانند ازدواج اجباری، ازدواج دختران زیر سن قانونی و تجاوز جنسی را دستمایه کار خود قرار داده اند. فرق بعضی از این سریال ها با بسیاری از فیلم هایی که در این رابطه ساخته می شود، این است که شخصیت های اصلی شان در مقابل زورگویی و خشونت تسلیم نمی شوند و خود را نجات می دهند. برخی دیگر از سریال های ترکی پُربیننده روابط «رمانتیک» و عاشقانه بین زن و مرد را به تصویر می کشند که در آن هر دو دارای حقوق انسانی هستند و به حقوق یکدیگر احترام می گذارند. در بعضی از این سریال ها همچنین با پیشداوری های نژادپرستانه و مخالفت هایی که در رابطه با ازدواج ترک با خارجی وجود دارد، برخورد می شود.

برای نشان دادن تاثیر این سریال ها بر بییندگان خارجی با تعدادی از آنها مصاحبه شده. چندین زن محجبه عرب می گویند که این سریال ها باعث شده آنها تصورات و انتظارات جدیدی از روابط بین زن و مرد پیدا کنند. زنان زیادی به خاطر تاثیر این سریال ها از همسرشان طلاق گرفته اند، که با یکی از آنان مصاحبه می شود. چند یونانی که یکی شان همسری ترک دارد، به تاثیر سریال های ترکی در زدودن کدورت ها و خصومت بین یونانیان و ترکها اشاره می کنند.


مشخصات فیلم:

Kismet – Emanzipation auf Türkisch
تولید کننده:  ERT, ARTE
کشور: فرانسه، یونان
سال: 2013
کارگردان:  Nina Maria Paschalidou

  
مارچ 2014
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر