یکشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۴

وقتی پسران، پدربزرگ مادرشان می شوند



بسیاری از فیلم هایی که لویی دوفونس در آن بازی کرده، فضایی شلوغ دارند، داستانی که بیننده را به دنبال خود بکشاند ندارند و بیننده را بیشتر با حرکات خود لویی دوفونس سرگرم می کنند. فیلم Hibernatus  ولی چنین نیست. هم داستان و پرداخت آن جذاب و پُرکشش است، هم حرفی برای گفتن دارد و هم فضای آن چندان شلوغ نیست.

در این فیلم لویی دوفونس در نقش «هوبرت» مردی میانسال است که با همسر و پسرش زندگی می کند. زندگی این خانواده با ظهور ناگهانی پدربزرگِ زن کاملا به هم می ریزد. پدربزرگ 65 سال پیش در یک کشتی با کوهی یخی تصادف کرده بوده. بعد از این همه مدت که خانواده اش او را مرده می پنداشتند، بدن یخ زده ی او پیدا می شود و دانشمندان با تکنولوژی مدرن او را دوباره زنده می کنند. روانشناسان بر این باورند که اگر او ناگهانی به این قضیه پی ببرد، ممکن است بر اثر شوک در جا بمیرد. برای همین تصمیم می گیرند مکان هایی را که او در آن زندگی می کند شبیه به 65 سال پیش کنند، همچنین رفتار آدمهای دور و بر او را.

قرار می شود پدربزرگ به خانه ی نوه اش، یعنی همسر «هوبرت» برود و در آنجا با احتیاط تمام از او پذیرایی و مراقبت شود. مشکل اینجاست که بخشی از حافظه ی پدربزرگ پاک شده و چند سال عقب تر به دوران مجردی اش بازگشته. او فکر می کند نوه اش مادرش است و همسر «هوبرت» مجبور می شود نقش مادر را در برابر پدربزرگش به عهده بگیرد. همه افراد دیگر نیز مجبور می شوند در نقش هایی فرو روند که اصلا به زندگی واقعی آنان ربطی ندارد و باید اینطور نشان دهند که در این 65 سال هیچ چیز تغییر نکرده، از روابط اجتماعی گرفته تا اختراعات تکنولوژیک. این باعث اتفاقاتی بسیار خنده دار می شود و فیلم را پُرهیجان می کند.

پدربزرگ که اکنون بیست و خرده ای سالش است با «مادر» خود رابطه ای سنتی دارد و دائما برای او تعیین تکلیف می کند، که این موضوع هم بسیار خنده دار به تصویر کشیده شده. در واقع داستان اصلی فیلم، یعنی عوض شدن جای پدربزرگ با پسر خانواده اشاره ای ست به رابطه ی سنتی پسران و مادران. چنین پدیده ای امروزه دیگر در غرب موضوعیت ندارد، چرا که روابط بین زن و مرد و روابط خانوادگی شدیدا تغییر کرده. در کشورهایی مثل ایران ولی هنوز خیلی از پسران در مقابل مادرشان نقش پدر و پدربزرگ را بازی می کنند و خود را محق می دانند که برای او تصمیم گیری و تعیین تکلیف کنند. برای همین این فیلم برای یک بیننده ی ایرانی خیلی خنده دارتر است تا برای یک بیننده ی غربی.

این فیلم محصول مشترک فرانسه و ایتالیاست و در سال 1969 ساخته شده.

اسم فیلم به فرانسوی و انگلیسی:
Hibernatus

اسم فیلم به آلمانی:
Onkel Paul, die große Pflaume


ژوئن 2014
 .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر