پنجشنبه، تیر ۲۵، ۱۳۹۴

دلیل رشد اسلامگرایی در دنیا



در مورد اینکه چه عواملی در دهه های اخیر باعث رشد اسلامگرایی در سراسر دنیا شده، نظریات گوناگونی وجود دارد. عده ای، به ویژه تحلیل گران چپ، این پدیده را مرتبط با شرایط اقتصادی و فقر می دانند. عده ای دیگر بر این باورند که دلیل اصلی رشد اسلامگرایی در «جوامع مسلمان» و یا در بین مردمی که از آن جوامع می آیند، مخالفت با مدرنیته و گسترش آن است. ریشه ی اصلی این مخالفت یکسری ترس و واهمه هاست، از جمله ترس از فروپاشی خانواده، از بین رفتن ارزشهای سنتی، «زن» شدن مردان و «مرد» شدن زنان، رواج همجنسگرایی، رواج «بی بند و باری» جنسی، بی پدر و مادر شدن کودکان، از بین رفتن معنویت یا عاطفه و تمرکز بیش از حد بر مادیات.

حامد عبدالصمد، نویسنده ی مصری- آلمانی که خود در جوانی یک اسلامگرای افراطی بوده و بعد به تدریج به یکی از مخالفین جدی اسلام تبدیل شده، از افرادی ست که نظریه ی دوم را نمایندگی می کنند. او در کتاب خود «زوال جهان اسلام» که به فارسی هم ترجمه شده، به این موضوع می پردازد.



می 2014
 .

۱ نظر:

  1. اسلامگرایان و بنیاد گرایان اسلامی نافش به سرمایه داری وصل است. بنیاد گرایی اسلامی یک جنبش مذهبی نیست بلکه یک جنبش سیاسی است. هدف این جنبش حفظ منافع ناحق اسلام گرایان بنیاد گرا برای منافع ناحق خود مثل اداره کردن امور اوقاف و امور قضاییه و آموزشی جامعه است. چون با سرمایه داری حاکم هستند اسلام ابزار فریب و حکومتی آنهاست. آنها دین مداران دین ندار هستند که حتی برای حکومت خود که آن را اوجب واجبات می دانند - بخود اجازه میدهند بر خلاف دین حتی توحید ( یعنی خدا ) را تعطیل کنند و خودشان خدا بشوند.
    این وضع در پی چرخش سیاست به راست بعد از همکاری های تاچر و ریگان شروع شده است و ریشه اش هم به تغییر سیاست جهانی به راست بر می گردد که سبب بحران عظیم اقتصادی 2008 شد و فعلا هم این وضع ادامه دارد تا مردم بفهمند از کجا ضربه می خورند باندهای چپاول بین المللی و ارتجاع حاکم سرمایه داری از وضع موجود سو استفاده خواهند کرد.
    غرب عامل تقویت بنیادگرایی اسلامی

    غرب با تاسیس اسرائیل این دولتی که بر بنیادگرایی یهودی استوار است در واقع بتشدید بنیادگرایی اسلامی در منطقه خاور میانه کمک کرده است.نفع آمریکا بالا کشیدن نیروی های مذهبی و اسلامی مثل اخوان المسلمین و ایجاد بانکهای اسلامی و بعدا سرنگونی دولتهای سکولارپاکستان؛ افغانستان ؛ ایران و عراق و تاسیس حکومتهای مذهبی است.
    حالا منطقه را حکومتهای مذهبی اسرائیل عربستان ایران و پاکستان ؛ افغانستان و عراق تشکیل میدهند و ترکیه را هم یک حزب اسلامی اداره میکند.آیا این تحولات طبیعی است ؟
    .ما سیاست تقویت نیروهای مذهبی را در 70 سال اخیر در منطقه میبینیم که برای بر آوردن نیازهای دیروز و امروز غرب انجام شدند

    پاسخحذف