شنبه، تیر ۲۰، ۱۳۹۴

از خسرو گلسرخی تا حسن روحانی


این منصور حکمت علیرغم همه اشتباهاتش یک کشف بزرگ کرده بود: پدیده "توده ایسم". حکمت معتقد بود که چپ ایران به شدت تحت تاثیر فرهنگ اسلامی حزب توده است و هر چه هم به ظاهر تغییر جبهه دهد، باز در شرایط تعیین کننده در کنار ارتجاع اسلامی قرار خواهد گرفت. البته به نظر بنده ی حقیر این بیماری گریبانگیر همه نیروهای چپ دنیا بوده و هست. اینها با اینکه دائما به نظرات مارکس استناد میکنند، ولی از او فقط ریش درازش را به ارث برده اند و در عمل متاثر از کمونیسم روسی و نظرات و راه و روش لنینی هستند. خود منصور حکمت هم بیشتر تحت تاثیر لنین بود تا مارکس، وگرنه در عصر کنونی انقلاب کمونیستی را تبلیغ نمیکرد. مارکس بر خلاف چپ جهانی بر جنبه های مثبت و حتی انقلابی نظام سرمایه داری تاکید داشت و سرنگونی آن را تبلیغ نمیکرد.

ولی متاسفانه چپ جهانی طرز تفکر احمقانه لنین را به برخورد علمی مارکس ترجیح داد. بعد از گذشت صد سال هنوز جهان بینی لنینیستی بر چپ حاکم است و هیچ تغییری در برخورد اینها با مسائل و مشکلات داخلی و خارجی رخ نداده است. الگوی چپ ایرانی هنوز خسرو گلسرخی ست که کمونیسم را در "مولا علی" می جست. بخشی از دفاعیه ایشان در دادگاه در دوران شاه:

« ان الحیاه عقیده و جهاد» - - سخنم را با گفته‌ای از مولا حسین شهید بزرگ خلق‌های خاورمیانه آغاز می‌کنم.
من که یک مارکسیست- لنینیسم هستم برای نخستین بار عدالت اجتماعی را در مکتب اسلام جستم و آنگاه به سوسیالیسم رسیدم.
هنگامی که مارکس می‌گوید: «در یک جامعه طبقاتی ثروت در سویی انباشته می‌شود و فقر و گرسنگی و فلاکت در سویی دیگر در حالیکه مولد ثروت طبقه محروم است» و مولا علی می‌گوید: «قصری بر پا نمی‌شود مگر آنکه هزاران نفر فقیر گردند» در این دو گفته نزدیکی بسیاری وجود دارد و در این تاریخ می‌توان از مولا علی به عنوان نخستین سوسیالیست جهان نام برد و از سلمان پارسی‌ها و اباذر غفاری ها. در ایران انسان را به خاطر داشتن فکر و اندیشیدن محاکمه می‌کنند. این نوع برخورد با یک جوان یادآور انکیزیسیون و تفتیش عقاید قرون وسطایی است.


و حالا برای نمونه به برخی تیترهای سایت چپ اخبار روز سی سال بعد از انقلاب اسلامی در ایران توجه کنید:


شورای هماهنگی راه امید: سلام بر صبوری مردم ایران و تبریک به روحانی

حزب دمکراتیک مردم ایران: پیروزی درخشان ملت ایران درانتخابات ریاست جمهوری

فدائیان خلق ایران (اکثریت): پیروزی در انتخابات را به مردم ایران تبریک میگوئیم!

اتحاد جمهوریخواهان ایران: امید به تغییر پیروز شد!

بیانیه مجمع اسلامی ایرانیان شهر کلن در باره "انتخابات"

این بار: روحانی آمد، و خوش آمد

شادباش به مردمی که رأی به تغییر دادند

جنبش زنان در ایران نیاز به رابطه با حاکمیت کنونی دارد

ریشه‌‌های استعماری صهیونیسم

ایالات متحده پیشتاز فاجعه جهانی



(ژوئن 2013)
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر