سه‌شنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۴

«فاشیسم اسلامی» – کتابی جدید از حامد عبدالصمد



حامد عبدالصمد، نویسنده کتاب زوال جهان اسلام به تازگی کتابی منتشر کرده با عنوان «فاشیسم اسلامی». نشریات و سایتهای متعددی به مناسبت انتشار این کتاب با او مصاحبه کرده اند، از جمله نشریه آلمانی زبان «تاگس تسایتونگ».

عبدالصمد در مصاحبه با تاگس تسایتونگ می گوید عواملی چون خودبرتربینی اسلام، اصل جهاد و تقسیم دنیا به مومنین و کافران از اختراعات اسلامگرایان افراطی نیست، بلکه ریشه در قرآن دارد و نشانگر ذات فاشیستی اسلام است.

او در جواب به این پرسش مصاحبه گر که آیا بدین صورت همه مسلمانان از نظر او فاشیست اند، می گوید:

«نه، مسلما مسلمانانی وجود دارند که فقط به بخشی از اسلام معتقدند، که صلح جو هستند، که باعث رونق زندگی اجتماعی می شوند و غیره. من بین سویه عرفانی و اجتماعی اسلام و سویه حقوقی- سیاسی آن فرق می گذارم. سویه حقوقی- سیاسی اسلام فاشیستی ست و جز این هم نمی تواند، چون وقتی یک اسلامیست وارد سیاست می شود، هدفش این است که یک نظام اسلامیستی را در جامعه بر پا کند، قوانین شریعت را به اجرا بگذارد و در قدم بعدی دنیا را هم تحت تسلط خود در بیاورد. این برنامه سیاسی یک اسلامیست است. اگر دین را از سیاست خالی کنیم، آنگاه می توانیم از یک دین غیرفاشیستی حرف بزنیم. اما وقتی که دین وارد عرصه سیاست می شود، آنگاه من به وضوح جنبه های فاشیستی آن را می بینم.» عبدالصمد در ادامه می گوید که در جهان اسلام هنوز از مذهب قدرت سیاسی آن سلب نشده.

 در جواب به این پرسش مصاحبه گر که آیا باید مذهب را از بین برد، عبدالصمد می گوید:

«نه، باید قدرت سیاسی را از آن سلب کرد. انسان ها به مذهب نیاز دارند. مثلا من نمی توانم مصری ها را بدون اسلام عرفانی تصور کنم. مذهب در روابط اجتماعی جلوی بسیاری بدی ها را می گیرد، وگرنه واقعا با مشکلات اجتماعی بسیار جدی تری روبرو بودیم. ولی وقتی مذهب وارد سیاست و حقوق می شود، خیلی چیزها را نابود می کند.»


آوریل 2014
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر